Tako kot v zasebnem življenju smo tudi na delovnem mestu izpostavljeni različnim stresnim dogodkom. Zagotovo pa drži, da se na stresne dogodke v službi ne moremo odzvati enako burno, kot na tiste v zasebnem življenju.
Pravzaprav je v obeh primerih dobrodošlo, da znamo upravljati čustva tako, da s tem ne škodujemo svojim odnosom.
POVEZANI ČLANKI
Kako ublažiti stres na delovnem mestu?
--> Kdo Špela sploh je ?
--> Kako lahko Špela pomagam vam ?
Pomen čustev na delovnem mestu je bil v preteklosti precej zanemarjen. Dejstvo pa je, da je naše delo močno pod vplivom našega razpoloženja in čustev, ki jih doživljamo.
Način, na katerega izražamo čustva, je precej povezan z našo osebnostjo oz. z našimi osebnostnimi lastnostmi. Ženske v primerjavi z moškimi tako pozitivna kot negativna čustva doživljamo bolj intenzivno.
Dogodki v delovnem okolju, ki jih doživljamo kot negativne, določajo naš čustveni odziv, le ta pa posledično vpliva na delovno učinkovitost in zadovoljstvo na delovnem mestu.
Od česa je odvisno, kako dobro znamo upravljati z negativnimi čustvi?
Od stopnje naše emocionalne inteligentnosti. Emocionalna inteligentnost zajema zaznavanje, uporabo in razumevanje čustev ter upravljanje z njimi. Gre za psihološki konstrukt, ki ga lahko psihologi s pomočjo posebnih psiholoških testov tudi izmerimo.
Za ljudi, ki dosegajo višje rezultate na testih emocionalne inteligentnosti, je značilno, da znajo bolje zaznavati lastna čustva in čustva drugih. Prav tako lažje izražajo svoja čustva. Ti ljudje imajo tudi bolj odprt odnos do čustev, kar pomeni, da se negativnih čustev ne izogibajo, temveč so sposobni najti ustrezne strategije za njihovo uravnavanje in izražanje.
Katera so najpogostejša negativna čustva na delovnem mestu?
Glede na raziskave med najpogostejša negativna čustva na delovnem mestu sodijo: frustracija, zaskrbljenost, jeza, odpor in razočaranje.
Frustrirane se običajno počutimo takrat, ko smo ujeti na neki točki, s katere se ne zmoremo premakniti naprej. Ne glede na razlog, zaradi katerega smo frustrirani, je pomembno, da frustracijo čim prej obvladamo. V nasprotnem primeru lahko frustracija vodi v jezo.
Kako se spoprijeti s frustracijo? Najbolje je, da se za začetek ustavite in še enkrat pogledate na situacijo ter ugotovite, zakaj se počutite frustrirane. Pri tem bodite čim bolj specifični. Drugi korak je, da si to zapišete. Nato razmislite, kaj bi lahko bila ena pozitivna stvar, ki jo prinaša situacija, v kateri ste se znašli. Na primer, če vam je nekdo odpovedal sestanek tik pred zdajci, pomislite, da imate zdaj več časa za pripravo na naslednji sestanek.
Zaskrbljene se lahko počutimo recimo zaradi tega, ali bomo obdržali neko službo, sploh takrat, ko se približuje iztek pogodbe za določen čas. Preplavi nas strah in občutek anksioznosti, ki nas lahko, če ga ne obvladamo, ohromi. Ne le, da oboje negativno vpliva na naše psihično blagostanje, pač pa tudi znižuje našo produktivnost na delovnem mestu.
Kako obvladati zaskrbljenost? Obkrožite se z ljudmi, ki so pozitivni in se izogibajte sodelavcem, ki opravljajo druge ali se pretirano pogovarjajo o odpovedih. To vodi le še v večjo zaskrbljenost. Izvajajte dihalne vaje. To preprosto izvedete tako, da med počasnim vdihom štejete do 6, nato dih zadržite in štejete do 3 in nato počasi izdihnete, med tem pa spet štejete do 6. Namesto da se osredotočate na problem, se osredotočite na to, kako lahko izboljšate svojo situacijo. Če ste usmerjeni na rešitve, jih boste zagotovo tudi našli.
Jeza, ki je ušla izpod nadzora, je lahko najbolj uničujoče čustvo na delovnem mestu in tudi v zasebnem življenju. Z obvladovanjem jeze ima težave veliko ljudi.
Kako lahko nadzorujete svojo jezo? Naučite se prepoznati zgodnje znake, torej prve občutke, ki vam sporočajo, da se jeza približuje. Ne pozabite, da se lahko, še preden vas popade jeza, odločite, kako se boste odzvali na situacijo. Samo zato, ker občutite jezo, ni nujno, da je jeza vedno pravilen odziv. Pri obvladovanju jeze pomagajo tudi dihalne vaje. Takrat, ko je jeza v vas že izbruhnila, uporabite dihalno vajo, opisano zgoraj. S tem boste preusmerili svoje misli in prekinili negativen miselni tok. Priporočam pa vam tudi branje knjige, Kako se pomirimo, avtorja dr. Paula Haucka.
Odpor lahko doživljamo takrat, ko imamo na delovnem mestu, kjer delamo sodelavca, ki ga ne maramo. Ne glede na vse moramo ostati profesionalni.
Kako obvladati odpor? Če vam gre sodelavec na živce brez razloga ali vas pri njem moti kakšna njegova lastnost, je dolgoročno za vas bolje, da to vsaj poskušate sprejeti. Včasih morate zato malo utišati svoj ego. Vsi ljudje si zaslužimo spoštovanje. Če pa je razlog vašega odpora v tem, da se vaš sodelavec do vas obnaša nesramno in neprofesionalno, je najboljša reakcija, ki jo lahko izberete, asertivnost. To pomeni, da se postavite zase in jasno izrazite svoje meje ter sodelavcu jasno, z mirnim in odločnim glasom poveste, da tega ne tolerirate. Če niste vešči asertivnih odzivov, se lahko udeležite kakšnega treninga komunikacijskih veščin.
Razočaranje oz. žalost je eno izmed čustev, ki najbolj vpliva na vašo produktivnost, saj močno znižuje raven vaše energije. Običajno se počutimo razočarane takrat, ko naša pričakovanja niso izpolnjena.
Kako se spopasti z žalostjo ali razočaranjem? Dovolite si vzeti trenutek za razmislek. Zavedajte se, da v življenju pač stvari vedno ne potekajo tako, kot smo si jih zamislili. Življenje je sestavljeno iz vzponov in padcev. Pri upravljanju z žalostjo vam lahko pomaga zapisovanje stvari, zaradi katerih ste nesrečni. Razmislite, kaj v vas povzroča te občutke in si zapišite. Ko boste to ugotovili, vam bo lažje poiskati rešitve, ker boste dobili boljši vpogled v svojo situacijo. Nato se usmerite na rešitve, saj vam predolgo vztrajanje v žalosti in razočaranju ne bo obrodilo sadov.
Prav je, da si dovolimo občutiti in prepoznati svoja čustva, a po drugi strani je pomembno tudi, da se z njimi naučimo upravljati in da ne vztrajamo predolgo v negativnih čustvenih vzorcih. Vztrajanje v negativnih čustvih bo negativne občutke le še povečalo, zato se usmerite v to, da jih čim prej obvladate in najdete rešitve.
--> ABC zamenjave računovodstva za prihodnost
Avtorica: Špela Kresnik iz Rastem.si