Študija: idealna starost za zagon podjetja je 40 let in več

Raziskave v ZDA kažejo, da so start-upi podjetnikov srednjih let uspešnejši od uresničevanja poslovnih sanj 20-letnikov; kaj kažejo izkušnje pri nas?

Preberite tudi:
--> Računovodstvo za startupe oz. zagonska podjetja
--> 5 usodnih napak start-up podjetij
--> Računovodstvo za startupe oz. zagonska podjetja

Poletni oddih
pogosto spodbudi razmišljanje o karieri, poslovnih priložnostih in podjetniških izzivih. Marsikdo ob tem pomisli, da je za zagon podjetja prestar. Da so študentska leta, ko so billi gatesi, stevi jobsi, marki zuckerbergi ali nejci kodriči in damiani merlaki začeli razvijati svoje poslovne ideje, mimo, s tem pa tudi podjetniška priložnost. A ni vse tako. Raziskave pokažejo, da so posamezniki, stari 40 let in več, oboroženi tudi z vrsto izkušnjami in predvsem z bolje razvito socialno mrežo od 20-letnikov, ki se sicer radi preizkušajo v svetu start-upov.

Torej, če se vam zdi, da so start-upi samo nekaj za mlade, se motite. Američani so odkrili, da so najhitreje rastoči start-upi v rokah 45-letnikov. Pa še sporočilo za mlade. Da ne bo pomote – tudi vi ste uspešni, pa še čas imate na svoji strani. A niste vsi (podobno kot seveda tudi srednjeletni kategorniki ne!). Kar nikakor ne pomeni, da vam v poslu ne bo uspelo.

ZDA: ste starejši od 40 let? Vaše podjetje ima več možnosti za uspeh

Raziskava Age and High-Growth Entrepreneurship oziroma raziskava o starosti in hitro rastočih podjetjih, ki so jo raziskovalci univerz MIT in Kelloggobjavili pri nacionalnem uradu za ekonomske raziskave (NBER), kaže, da so – vsaj v povprečju – najuspešnejši podjetniki tisti v srednjih letih. Analizirali so 2,7 milijona malih poslov, podjetij oziroma podjetnikov, ki zaposlujejo vsaj eno osebo. Pri preverjanju najhitreje rastočih start-upov je bila povprečna starost ustanoviteljev 45 let.

Študija ne raziskuje samo let ustanoviteljev, temveč tudi dejavnike, ki so povezani z uspehom podjetja, posla. Ustanovitelji, ki že imajo izkušnje, ki so blizu industriji oziroma dejavnosti start-upa, in ustanovitelji z daljšimi izkušnjami v tej industriji dosegajo precej višje stopnje uspešnosti.

Po 40. letu poznamo več ljudi in imamo več izkušenj
Po 40. letu se stabilizirajo osebnostne lastnosti, želje in pričakovanja, kaj bi radi počeli, pravi psihologinja Eva Boštjančič. Imamo vrsto izkušenj, dobrih in slabih, kar nam omogoča kompetentnejše odzive. "Zelo pomembno pa je, da imamo takrat že dobro razvejeno socialno mrežo. Lažje predstavimo svoj posel. Izberemo tudi podizvajalce," pravi Boštjančičeva. Torej – vemo, koga bomo poklicali in kaj lahko od te osebe pričakujemo.

Boštjančičeva dodaja, da smo v Sloveniji zdaj nekako na prehodu. Izginja tradicionalna oblika kariere, ko imaš ves čas isto službo. Zdaj pa tako tudi ni več neobičajno, da v srednjih letih povsem zamenjaš kariero. "Pomembna je okolica. Nekdaj so to, da si šel na svoje, zamenjal kariero, jemali kot poraz. Danes se sprememba kariere dojema kot pogumno dejanje posameznika, ki se je odločil za svobodnejšo pot."

Mnenje - Blaž Zupan,
profesor na ekonomski fakulteti, nad izsledki ameriške raziskave ni posebej presenečen: "Iz podobnega razloga kot podjetja v veliki večini za delovna mesta raje najemajo ljudi z izkušnjami kot ljudi brez izkušenj. Če tam ta logika deluje, zakaj v podjetništvu ne bi? Res je, da so primeri mladih podjetnikov bolj zanimivi, bolj 'american dream', ameriške sanje, in lepša zgodba za medije, zato o njih slišimo več. Pa kot ugotavljajo avtorji, so iz popularnih industrij, kot so telekomunikacije, kjer je tudi povprečna starost sicer nižja. Ne poznam pa nobene podobne študije za Slovenijo ali katero drugo posocialistično državo, kjer je položaj lahko, zaradi različnih okoliščin, drugačen. Sem sodi denimo percepcija podjetništva med različnimi starostnimi skupinami in posledično različni odnosi do samozaposlitve ali zaposlitve."

Mnenje - Aleš Vahčič,
profesor podjetništva na ljubljanski ekonomski fakulteti, pravi, da ga težko kdo prepriča, da zlati časi za podjetništvo niso v mladosti. "Podjetništvo je kot šport. Vložiti moraš veliko truda in biti moraš zelo vztrajen. Zato me težko kdo prepriča, da niso najbolj zlati časi za podjetništvo v mladosti. Takrat imaš največ časa, poleg tega imaš pri starših finančno oporo, če ti po naključju spodleti. Mladih, ki izkoristijo te zlate čase, je v Sloveniji veliko, lotevajo pa se tako poslov z električnimi motorji, kriptovalut kot poslov na področju vesolja. In če je zamisel dobra, se hitro najdejo milijoni, ki jih podjetja vložijo v ta projekt. Do zdaj so tretjino vložila v start-upe na Kitajskem, tretjino v Silicijevi dolini, tretjino drugje po svetu," pravi Vahčič.

Strinja se, da so posamezniki po 40. letu zrelejši, bolj izkušeni in imajo boljšo mrežo poznanstev, ki so na novi poti lahko v pomoč. Prav tako so starejši ljudje navadno bolj poučeni o pasteh. "A posla se lahko takrat lotimo samo, če imamo ekonomsko varnost. To še posebej velja za tiste z družino. A kdaj je v resnici za vsakega posameznika najboljši čas, kdaj najboljša priložnost, mora ugotoviti sam. To je uspelo Ivu Boscarolu. Začel je v mladih letih in se učil in učil. Najprej je izdeloval bedže, potem motorne zmaje, ko tudi ti niso šli več v promet, je začel z letalstvom in potreboval skoraj tri desetletja, da je postal na visokotehnološkem področju vodilni in je za zdaj edini, ki je na poti do milijarderja,« pravi Vahčič.

VIR: TANJA SMREKAR , JURE UGOVŠEK , ANA TURK , PETRA SOVDAT, Finance.si, 4.7.2018


Natisni   E-naslov