Prenos lastništva in vodenja v družinskih podjetjih

Družinska podjetja so pomemben člen gospodarstva, ki zaposluje okrog 70% delovno aktivnega prebivalstva. Posebna so zaradi večje stabilnosti in pripadnosti podjetju, saj v njih sodelujejo družinski člani, poslovna tradicija običajno sega iz roda v rod. V družinskem podjetju se stikajo lastniški, poslovni in družinski interesi na poseben način, usklajevanje vsega trojega pa zahteva veliko znanja in izkušenj.

Pisali smo že:
Družinska podjetja
Družinsko podjetništvo

V Sloveniji je bila večina družinsko vodenih podjetij ustanovljenih v devetdesetih letih prejšnjega stoletja in danes večino vodi še prva generacija, ki pa vstopa v obdobje upokojevanja. Zato je na mestu vprašanje, kako pomagati družinskim podjetjem v zahtevnem procesu prenosa vodenja in lastništva na naslednjo generacijo. Po podatkih Evropske komisije namreč v tem procesu v EU letno propade kar 150.000 podjetij s 600.000 zaposlenimi.

Vprašanje nasledstva oziroma življenja družinskega podjetja po umiku sedanje generacije spada v okvir strateškega načrtovanja podjetja, ki ga je potrebno začeti od 5 do 10 let pred predvidenim prenosom. Primerna priprava in izpeljava procesa omogoča lažji in manj tvegan prehod. Sedanja generacija lahko postopoma in sistematično prenaša znanje ter prepušča upravljanje podjetja naslednikom, s katerimi se tudi dogovori o svoji nadaljnji vlogi v podjetju.
Priporočamo7 dejavnikov uspešnega prenosa nasledstva družinskega podjetja

Celotna družina naj premisli, kakšen je njen pogled na prihodnost podjetja: kakšne so želje, pričakovanja in zahteve posameznega člana družine v zvezi s podjetjem, kako bodo urejena medsebojna razmerja in družinsko življenje. Je ustanovitelj pripravljen prepustiti vajeti mlajšemu rodu, kako vidi svojo nadaljnjo vlogo v podjetju? In na drugi strani, ali naslednja generacija želi in je sposobna prevzeti vodenje in lastništvo podjetja?

Za uspešen prenos je potrebno premagati številne ovire, tudi čustvene in psihološke. Zato je ključnega pomena, da družina vzpostavi ustrezno medsebojno komunikacijo, ki omogoča učinkovit prenos informacij in sklepanje medsebojnih dogovorov in soglasij. V procesu prenosa so prakse dobrega vodenja in upravljanja zelo dobrodošle: priporočljiva je priprava družinske ustave in strateškega načrta prenosa. Določiti je potrebno tudi tehnične vidike prenosa, vključno s pravnoorganizacijskim, finančnim in davčnim vidikom.
Priporočamo:  Družinska podjetja, izkoristite svoje prednosti!

Marsikdaj je dobrodošla pomoč strokovnjakov – zunanjih oseb, ki lahko neobremenjeno pomagajo družini pri razreševanju čustvenih situacij in pomagajo usmerjati pogovore v smeri doseganja soglasja v dobro podjetja in družine.
Priporočamo: Ali družinsko podjetje potrebuje svetovalca – in kakšnega?

Kaj pa če družina nima ustreznega družinskega naslednika? Če podjetje posluje dobro in ima dobre napovedi za prihodnost, se lahko prenese na drugo osebo znotraj širše družine ali na lojalnega zaposlenega delavca. Nenazadnje lahko družina zaposli zunanjega profesionalnega managerja ali se odloči za prodajo podjetja tretjim osebam.

Povezana vsebina:
Računovodstvo v družinskih podjetjih
Katera so družinska podjetja
Zakaj družinska podjetja bilanc ne bi smela zapostavljati
Družinsko podjetnišvo - Zakaj odlašanje s prenosom na naslednika?
Kako prenesti družinsko podjetje na novo generacijo




Vir: Podjetništvo: izziv družinskih podjetij, Tina Kociper in sodelavci, 2018

 


Natisni   E-naslov