Na kaj morate paziti pri prodaji na stojnicah

Bližajoči se prazniki prinašajo priložnost za povečano prodajo zunaj poslovnih prostorov. To je ena izmed prodajnih poti, katere namen je povečanje prodaje, gre za neposredno prodajo blaga porabnikom. Prednost take prodaje je, da se izdelek ali trgovsko blago čim bolj približa kupcu. Pri tem je treba zadostiti dodatnim zakonskim zahtevam v primerjavi s klasično prodajo v prodajnih prostorih, kot so statusnopravna oblika prodajalca, tehnični pogoji stojnice, izvor blaga in označba cen.


 

Trgovinska dejavnost se opravlja v prodajnih objektih ali zunaj teh pod pogoji, določenimi z zakonom o trgovini. Zakon o trgovini opredeljuje trgovino kot nakup blaga za nadaljnjo prodajo, torej gre za trgovino samo, če gre za preprodajo trgovskega blaga, če pa gre za prodajo lastnih izdelkov in storitev, govorimo o obrtni dejavnosti, za katero je skladno z obrtnim zakonom in uredbo o obrtnih dejavnostih treba pridobiti obrtno dovoljenje in izpolnjevati pogoje minimalne poklicne usposobljenosti – najmanj ustrezna nacionalna poklicna kvalifikacija.

 

Prodaja na stojnicah sodi v skladu z zakonom o trgovini med prodajo blaga zunaj prodajaln, ki lahko poteka kot:

  - potujoča prodajalna,

  - na premični stojnici,

  - s prodajnim avtomatom,

  - od vrat do vrat,

  - na daljavo in 

  - na tržnici.

Kdo lahko prodaja na stojnicah
Prodaja zunaj prodajaln je lahko ustrezno statusno organizirana v eni izmed statusnopravnih oblik, ki jih določa zakon o gospodarskih družbah (ZGD). Najpogostejši obliki opravljanja dejavnosti po ZGD-1 sta samostojni podjetnik posameznik in družba z omejeno odgovornostjo.

Poleg teh lahko na stojnicah prodajajo vsi, ki opravljajo obrtno dejavnost, samozaposleni v kulturi, vsi, ki so registrirani za osebno dopolnilno delo, in društva. Vsi ti morajo izpolnjevati predpise, ki veljajo za statusnopravno obliko, ki ji pripadajo.

 

Tehnični pogoji prodaje blaga na stojnicah
Omejitev pri prodaji blaga na premični stojnici ni, seveda, če so izpolnjeni drugi pogoji za prodajo blaga (zakonodaja s področja zdravstvene ustreznosti živil, higiene živil, varnosti izdelkov ...). Tehnični pogoji za prodajo na stojnicah, ne glede na statusnopravno obliko prodajalca, morajo biti v skladu s pravilnikom o minimalnih tehničnih pogojih za opravljanje trgovinske dejavnosti.

 

Vzemimo primere prodaje blaga s premično stojnico, kjer se smiselno uporabljajo določbe omenjenega pravilnika, ki zahteva:

- Če se prodaja nepakirano blago, ki se tehta, mora imeti prodajni prostor, kjer je to blago, tehtnico za tehtanje nepredpakiranega blaga. Tehtnica mora biti skladna z meroslovnimi predpisi ter primerna za količino in vrsto blaga, ki se prodaja. Če se blago tehta skupaj z embalažo (razen delikatesnega papirja, folije in vrečk), mora imeti tehtnica vključeno funkcijo tariranja, ki mora omogočati, da se pri določitvi cene upošteva le dejanska masa blaga. Če tehtnica nima te funkcije, mora prodajalec maso embalaže odšteti od skupne mase in pri določitvi cene upoštevati le dejansko maso blaga.

- Če se prodajajo oblačila, ki se pomerjajo, mora imeti prodajni prostor kabino za pomerjanje oblačil z ogledalom, obešalnikom in sedežem.

- Če se prodaja obutev, ki se pomerja, mora imeti prodajni prostor sedež in ogledalo. Prodajalna mora imeti urejen in neoviran dostop do vhoda.

- Na zunanji strani prodajalne mora biti na vidnem mestu napis z navedbo firme in sedeža trgovca ter morebitnim imenom prodajalne.

- Pri vhodu v prodajalno mora biti na vidnem mestu urnik obratovalnega časa prodajalne.

Za prodajo blaga na premičnih stojnicah in tudi za prodajo s prodajnimi avtomati in potujočo prodajalno mora trgovec pridobiti pisno soglasje lastnika ali pooblaščenega upravljavca prostora, na katerem se prodaja blago.

 

Katere podatke o blagu potrebujete?
Trgovec (prodajalec na stojnici) mora na prodajnem mestu ob inšpekcijskem pregledu zagotoviti te podatke o blagu:

- številko in datum prevzemnega dokumenta,

- ime dobavitelja,

- številko in datum dobaviteljevega dokumenta,

- ime, mersko enoto in količino blaga,

- prodajno ceno blaga,

- podatke o spremembi prodajne cene blaga.

- Kadar se evidenca o spremembi prodajne cene blaga ne vodi na prodajnem mestu, mora trgovec predložiti navedene podatke najpozneje v 24 urah po zahtevi pristojnega inšpektorja.

 

Označevanje cen izdelkov in prodajna mesta
Pri označevanju cen blaga in storitev na stojnici moramo upoštevati pravilnik o načinu označevanja cen blaga in storitev. Vsi izdelki morajo biti označeni s prodajno ceno. Cena izdelkov mora biti označena na izdelku. Cena se lahko označi tudi:

- na polici, kjer je izdelek nameščen,

- na izvirni embalaži izdelka,

- v obliki cenika,

- v katalogu,

- na drug ustrezen način,

- vendar tako, da ne obstaja možnost zamenjave s ceno drugega blaga.


Pri izdaji računov je treba upoštevati predpise o izdajanju računov in gotovinskem poslovanju pri prodaji na stojnicah.


 


Vir : 21.12.2016, Finance.si, Urška Trobej


Natisni   E-naslov