Kako napisati dober poslovni načrt

Šele začenjate podjetniško pot, bi se radi prijavili na razpis ali pa navdušili vlagatelja s svojo podjetniško idejo? Vse to gre lažje, če pripravite dober poslovni načrt, v katerem predstavite izdelek, kako boste privabili kupce, kako mislite ustvarjati prihodke in kje bo vaš posel čez leto, dve.

Kakšen bo vaš poslovni načrt, je odvisno tudi od tega, v kateri fazi je vaše podjetje. Če imate že utečeno podjetje, bo vaš poslovni načrt pač drugačen, kot če ste podjetnik začetnik.

Katere so nujne sestavine poslovnega načrta?
Mladim podjetjem in start­-upom svetujejo, naj poslovni načrt vsebuje dobro razdelana naslednja področja:

·         Ekipa: ta je glavna za uspešen razvoj, zato jo v poslovnem načrtu dobro opišite in vključite kompetence, izkušnje in vlogo vsakega člana v podjetju.

·         Problem: povejte, kakšen problem s svojim izdelkom oziroma storitvami rešujete in zakaj. Razložite tudi, kakšne so smernice v panogi, v kateri delujete, kdo bodo vaši uporabniki, kdo je vaša konkurenca, seveda pa povejte tudi, zakaj problem do zdaj še ni bil rešen.

·         Rešitev: opišite izdelek oziroma storitev, pojasnite, ali je že razvit, ali so bila opravljena testiranja s prvimi kupci, kakšna bo cena na trgu, kakšna bo predvidena prodaja v prvem in naslednjih dveh letih ter seveda kakšna je natančna definicija edinstvene ponujene vrednosti. Opišite tudi morebitne neulovljive prednosti.

·         Kupci in kanali: razložite, na katere segmente kupcev in uporabnikov ciljate, in opišite profil tipičnega kupca, trga in kanala, prek katerega boste tega kupca dosegli. Seveda pa razkrijte tudi časovne in finančne okvire, v katerih nameravate vse to doseči.

·         Finance: razdelati morate tudi denarne tokove in sestavo stroškov. Ne pozabite niti na ključne kazalnike (KPI - key performance indicators).

Osebna predstavitev

Kaj je tisto, kar naredi vaš poslovni načrt res dober?
Poslovni načrt naj ne bo daljši od 10 strani, tu je manj več. Vse informacije, ki jih želite uvrstiti v načrt, naj bodo zato kratke in jedrnate. Načrt pa pišite tako, da ga bo razumel tudi tisti, ki ne pozna vašega posla. Vsaka nejasnost v načrtu omogoča drugačno interpretacijo od nameravane in vprašanja - tega pa si nikakor ne želite, zato se izogibate praznim floskulam.
Glavno je, da bralec poslovnega načrta razume problem, ki ga želite z izdelkom rešiti, ter da bo vaš izdelek tak, da ga bodo kupci pripravljeni kupiti.
Če pa bi radi kaj dodatno pojasnili oziroma obširno razložili, raje poslovnemu načrtu dodajte kakšno prilogo, kot pa da vse strpate v poslovni načrt. Če bi torej k finančnim načrtom dodali še kakšen izračun, ga raje dajte v prilogo.

Kako podrobno je treba razdelati finance?
Nujno je, da načrtujete glavne postavke bilance stanja in izkaza poslovnega izida. V samem načrtu razdelajte glavne skupine prihodkov, stroškov, morebitna prejeta posojila, prejete naložbe, terjatve in obveznosti. Vse drugo, denimo izračune, kako ste do številk prišli, pojasnila k izračunom in podobno, sodi v prilogo.
Pokazati morate tudi, da razumete, kako delujejo denarni tokovi. Opredelite plačilne roke do dobaviteljev in kupcev, načrtujte vezavo zalog, terjatev in obveznosti. Prosti denarni tokovi so dejansko tisti, ki povejo, ali vaše podjetje posluje dobro ali slabo.

Analiza SWOT - koliko se ji moramo posvetiti?
Analiza prednosti, slabosti, priložnosti, nevarnosti (analiza SWOT) se mora osredotočiti na notranje in zunanje okolje podjetja. Prvi dve (prednosti in slabosti) sta odvisni od podjetja in jih torej lahko sami spodbujate ali popravljate, drugi dve iščete v okolju, v katerem podjetje posluje, in nanje podjetje samo nima večjega vpliva. Namen analize je, dodaja, da razumete oziroma si pomagate uvideti, kam usmeriti poslovanje. Analiza naj bo precej podrobna, saj vam lahko vsaka spregledana nevarnost zagreni prihodnost. Delate jo lahko na vsakem segmentu poslovanja, vsakem zaposlenem, vsakem trgu in podobno, ne le za celotnem podjetju, zato je tako zanimiva in uporabna.

Kako daleč v prihodnost ­se morate zazreti?
Težko je predvideti, kaj se bo v poslu zgodilo čez leto, dve. A to ne pomeni, da vaš poslovni načrt ne sme pogledati v prihodnost za dlje kot nekaj mesecev. Kako daleč v prihodnost se boste zazrli, pa je odvisno tudi od namena, torej ali je to poslovni načrt za vlagatelje ali pa ga denimo delate, ker želite svoj posel usmeriti drugam.
V vsakem primeru pa je priporočljivo, da ima vsako podjetje vsaj triletni poslovni načrt, ki se ga drži in ga po potrebi prilagaja. Če imate tak dolgoročnejši poslovni načrt pripravljen, se preprosteje prijavljate na razpise, prosite za financiranje ... Tako je tudi vedno jasno, kakšno strategijo ima podjetje, kakšna je njegova politika in posledično cilji ter operativne aktivnosti podjetja.

Kaj lahko počaka?
Čeprav se morate v poslovnem načrtu posvetiti svojemu izdelku in problemu, ki ga z njim rešujete, se izognite pretiranim podrobnostim. Podjetniki so pogosto tako ponosni na svoj izdelek, da bi lahko največ povedali prav o njem, a izdelek je le eden izmed delov celotne zgodbe. V poslovnem načrtu se izognite pretiranim tehničnim podrobnostim.

Kako »zapakirati« vse te informacije?
Vsebina seveda šteje največ, a tudi videz vašega poslovnega načrta je pomemben, zato razmišljajte, komu je načrt namenjen. V nekaterih primerih je oblika predpisana z obrazci in ni veliko prostora za kreativ­nost. Kadar pa načrt pripravljamo 'po svoje', se je najbolje držati preproste oblike z lahko berljivimi fonti, s primerno velikostjo besedila, brez pretiravanja z barvami.

Vir in informacije: Finance, 8. 8. 2016, http://www.finance.si/, Avtor: Špela Mikuš


Natisni   E-naslov